Wickies on Lari Assmuthin kirjoittama pienimuotoinen duettoroolipeli kahdesta majakanvartijasta. Peli perustuu aiheensa puolesta Eggersin The Lighthouse -elokuvaan niin vahvasti, että voi käytännössä puhua The Lighthouse -elokuvan roolipelisovituksesta.
Piinallinen vääjäämättömyys
The Lighthouse -elokuva esikuvana ei tarkoita, että Wickiesin pelaaminen olisi pelkkää jo olemassaolevan taideteoksen toisintamista. Vaikka peliin on ripoteltu likipitäen kaikki elokuvan kohtaukset, on pelaajilla kuitenkin vapautta tulkita kohtauksia haluamallaan tavalla. Tapahtumat on siis jo ennakkoon lyöty lukkoon, mutta niiden esiintymisjärjestys pelin aikana ja ennen muuta niiden syyt ja merkitykset eivät ole. Tämä sopii hyvin peliin, jossa introspektio ja hahmojen välinen suhde on keskeisessä roolissa. Testipelissä esimerkiksi kehittelimme kummallekin majakanvartijalle uskottavan henkilöhistorian, joita sääntökirjan valmiit kohtaukset eivät määrittäneet.
Pelin säännöt perustuvat Wretched & Alone -systeemiin. Se on soolopeli, jossa sinnitellään tehtävien suorittamisen kanssa kunnes kaikki lopulta sortuu. Sortuminen tapahtuu hyvin konkreettisesti, sillä pelissä käytetään jenga-tornia. Sääntöihin on kirjattu voittoehto lähinnä siksi, että pelaaja voi elätellä toivoa sen saavuttamisesta. Käytännössä tiukasta paikasta pelastuminen on niin harvinaista, että se tuskin toteutuu kenenkään kohdalla.
Tämä perusasetelma on Assmuthin käsissä kääntynyt näppäräksi duettopeliksi eli kahden pelaajan peliksi. Majakanvartiointi on oiva valinta Wretched & Alone -pelin miljööksi. Meren eristämällä tornilla outoudet vaanivat nurkissa kuin Lovecraftin novellissa ja lopulta hulluus ja kuolema korjaavat synkkää satoaan. Pelissä on vähän kankeasti monenlaisia eri mekaniikkoja (mm. korttipakka kohtausprompteja varten, jenga-torni vääjäämättömän tuhon varmistamiseksi ja pelimerkit pelastuksen esteenä), mutta niitä käytetään yleensä selkeän rakenteen mukaan eikä milloin tahansa. Tämä ytimekäs struktuuri pitää homman raiteillaan.
Tarinaa tuurilla
Kaikkiaan Wickies on onnistunut kaksinpeli. Se sopii varsinkin tunnelmoivaan pelaamiseen, sillä valtaosa pelisisällöstä tulee suoraan valmiista kohtausprompteista. Pelaajien ei tarvitse (eivätkä he edes voi) keksiä tapahtumia vaan pohtia ja fiilistellä niiden merkitystä.
Palikkatornin käytöstä voi olla montaa mieltä. Itselleni se toimi ihan hyvin, mutta arvaan että monen muun mielestä Huojuvan tornin pelaaminen kesken roolipelaamisen on lähinnä häiritsevää. Torni aiheuttaa myös sen, että pelin kesto voi vaihdella villisti eri pelikerroilla. Wickies ei millään tapaa takaa, että pelaamisesta ehtisi syntyä tarina; koko homma voi toisaalta katketa yllättäen milloin vain tai yhtä hyvin jatkua vielä senkin jälkeen, kun pelaajat ovat jo kyllästyneet. Testipelissämme ehdimme kehitellä majakanvartijoiden taustat, jolloin tuhokin tuli tavallaan ymmärrettävistä syistä, mutta tämän toteutuminen oli tietysti silkka onnenkantamoinen.
Peli on pääasiassa myynnissä Lari Assmuthin Itch.io-sivulla, mutta onneksi myös Pelikryptalla on jokunen vihkonen tarjolla. Ostin oman kappaleeni jälkimmäisestä.
Jätä kommentti